پايگاه اطلاع رسانی ، آموزشي صنعت ساختمان (عمران، معماری و دکوراسیون ):

  نماد اعتماد الکترونیک
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
  تبلیغات
مبلمان اتاق کودک آپادانا - سرویس اتاق خواب آپادانا
تجهیزات خم میلگرد ، برش میلگرد و خاموت زن پارس خاموت
تاکسی بیسیم تهران
ژل ضدپنچری پانچرسیف

  صفحات سایت
 
»خواندنی ها   »ترین ها   »بهترین ها   »پروژه های معماری ایرانی   »فرهنگی   »مسابقه طراحی شناسه میدان فلسطین-رتبه دوم   

مسابقه طراحی شناسه میدان فلسطین-رتبه دوم


طراح: فرزان شاماسب لو
دانشـــــــــــگاه : خيام مشهد
سال طـــــراحی: 1389
مـــــــــــــــــکان : مشهد
کـــــارفـــــــــرما: معاونت معماري و شهرسازي شهرداري مشهد
مســــــــــــاحت : 900
نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
مرحـــــــــله اجرا : طراحی
همــــکاران طرح: محمد افخمي

ایده های طراحی :
بررسي وضع موجود و ارائه راهكارها: با نگا هي اجمالي به المانهاي فرمال شهري شايد بتوان انها را به دو دسته عمده تقسيم نمود،المانهايي كه براي زيبايي بخشيدن به محيط به گونه اي فرمال طراحي ميشوندوعمدتا بدون نماد گرايي ،براي نمايش مفهوم مورد نظر طراح ايجاد ميشوند و المانهايي كه نقش بازتاب هويت خاص را به عهده دارند و هرچه اين هويت غني تر باشد اين مسئوليت بيشتر خواهد بود.طرح حاضر مربوط به يكي از ميادين اصيل شهر مشهد بوده و از اين رو سعي شده است تا حد امكان طرح بازتابي از هويت اين ميدان و وجه تسميه ان و به دور از بازيهاي فرمي بدون ارتباط با مفهوم ان باشد. نگرش حاكم بر طراحي: در مجموع سعي بر ان بوده كه نوع نگاه طراحان به موضوع مورد نظر نگرشي كمينه گرا باشد واز حد اقل عناصر براي بازتاب مفهوم مورد نظر بهره برداري شود.از سويي ديگر شناسه مورد نظر به عنوان نقطه عطف بصري ميدان وجود كنتراستي متعادل را ايجاب ميكند.كه ايجاد يك عنصر بصري ساده در زمينه اي پيچيده همگام با اين فرايند خواهد بود. تاثير عملكرد بر طراحي: ميدان فلسطين؟توزيع كننده يا جمع كننده؟ علاوه بر جايگاه اصبل ميدان فلسطين در شهر مشهد اين گره همواره از لحاظ گرافيكي حائز اهميت بوده و ماهيت توزيع كنندگي ان غالب بر جمع كنندگي ان است كه اتخاذ سياست هاي گوناگون اخير گواه اين مطلب است.از اين رو اين گره بيشتر به عنوان يك فلكه ايفاي نقش ميكند تا ميدان،در نتيجه فضاي جزيره مياني فضاي تعامل نبوده و طراحي درون گرا در تضاد با عملكرد اصلي اين ميدان خواهد بود.بنا بر اين طراحي جزيره مياني در طرح حاضر خود جزئي از المان محسوب ميشود نه به عنوان طرحي براي محوطه اطراف شناسه. بررسي ديد و منظر: با توجه به اهميت ترافيكي ميدان ديد سواره نيز علاوه بر پياده حائز اهميت مي باشد.با توجه به جهت عبور و مرور وسايل نقليه،محور سمت راست هريك از خيابانهاي منتهي به ميدان فلسطين در منظر ميدان موئثر خواهد بودكه در اين ميان ديد سواره خيابان احمد اباد با توجه به پوشش گياهي محور وسط اين خيابان محدود تر است و باهدايت شناسه به سمت سمت خيابان فلسطين اين خيابان نيز از ديدكافي برخوردار خواهد بود. روند طراحي: در گام اول با توجه به وجه تسميه ميدان با تغيير فرم اريگاميك طرح پرچم فلسطين به فرمي دوگانه از نماد فلسطين و دو ستاره متداخل كه برروي قسمتي از ان قرار ميگيرند اشاره اي به دوآليته موجود در فلسطين معاصر شده است.. سپس با تداخل فرمي به شكل گنبد بيت المقدس با فرم اوليه و كم كردن حجم گنبد از ان حذف ماده در جهت رسيدن به فضاي تهي صورت مي پذيرد و با باقي ماندن نقشي از ان در ميان دو مثلث به عنوان عنصري بصري كه از زاويه هاي ديد مختلف به صورت گنبدي شفاف درك ميشود ايفاي نقش ميكند. بعد از ان تغييرات فرمي جزئي در جهت هرچه كامل شدن شناسه شكل ميگيرد تاكيد راس المان به سمت بالا (به صورت شيب دار از سمت بلوار فلسطين)به منظور هدايت محور ديد از سوي اين خيابان به سمت اسمان بوده و از نقاط مختلف منظري نشان دهنده اين حركت از سمت خيابان مذكور مي باشد. نزديك شدن المان به خيابان فلسطين به نوعي يك تعريف هويتي براي ان بوده است و به عنوان امتيازي براي تقويت ديد ضعيف از سمت خيابان احمد اباد به شمار مي ايد از طرف ديگر با قرار گرفتن ان در اكس ديد از سمت خيابان منتظري به عنوان معرفي براي خيابان فلسطين ايفاي نقش ميكند و پاسخگو نياز يك منظر مناسب از طرف خيابان ملك اباد است.
 
 
 پروژه های دیگر طراح
 

مجتمع تجاري بلوار كوثر-مشهد

خانه شيشه اي

خودروي مفهومي پوما
 

مسابقه طراحي سردر دانشگاه خيام-رتبه دوم

طراحي صندلي

شهر تئاتر نيويورك
 

هتل 4 ستاره

اسکيس و تصويرسازي
 

  فهرست گروههای اصلی
  پیشنهاد ویژه

فروش بسته های و فیلم های آموزشی

  کارآفرینی