پايگاه اطلاع رسانی ، آموزشي صنعت ساختمان (عمران، معماری و دکوراسیون ):

  نماد اعتماد الکترونیک
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
  تبلیغات
  تبلیغات
فروش متر لیزری ماکا با تخفیف
مبلمان اتاق کودک آپادانا
تجهیزات خم و خاموت پارس خاموت
تاکسی بیسیم تهران
نمایشگاه های چین

  صفحات سایت
 
»خواندنی ها   »ترین ها   »بهترین ها   »پروژه های معماری ایرانی   »فرهنگی   »رتبه نخست مسابقه طراحی یادمان شهری میدان امام خمینی   

رتبه نخست مسابقه طراحی یادمان شهری میدان امام خمینی

طراح: فرزان شاماسب لو
دانشـــــــــــگاه : خیام مشهد
سال طـــــراحی: 1390
مـــــــــــــــــکان : بندر انزلي
کـــــارفـــــــــرما: شهرداري بندر انزلي
مســــــــــــاحت : 400
نــــوع کاربـــــری : فرهنگی
مرحـــــــــله اجرا : در حال ساخت
همــــکاران طرح

ایده های طراحی :
میدان امام خمینی را باید مهم ترین میدان بندر انزلی دانست. علاوه بر قدمت و مرکزیت این میدان نسبت به سایر میادین شهر عامل دیگری که بر اهمیت آن می افزاید حفظ وجه تعاملي خود علي رغم معضل ترافيك و سياست توزيع كنندگي است. از این رو توجه به هویت بخشی مجدد برای این گره مهمترین بحث مورد توجه در طراحی است. به طور عمده چند عامل به صورت توام بربازآفرینی هویت میدان موثر خواهد بود به گونه ای که توجه به هریک فارغ از تاثیر عنصر دیگر در گذر زمان به نا پایداری طرح منجر خواهد شد. از مهمترین این عوامل، ساختار زمینه شهری، فرهنگ (فرهنگ بومی و فرهنگ توریست)، وجه معنایی و ساختار متافوری و باز آفرینی ارزش های گذشته میدان است. از این رو تمامی موارد به یک اندازه مورد توجه خواهد بود و به گونه اي به اين تركيب نگاه شده است که پرداخت بیش از اندازه به یک موضوع برای مثال ساختار استعاری به خدشه دار شدن سایر وجوه نیانجامد که در نتيجه آن فضا معنا یافته و از تعلق شیء رها می شود و پایداری خود را در بستر زمینه تضمین می نماید..... در ادامه صرفا به بيان استعارات موجود در طرح اشاره شده و شرح ساير مباني در بخش تصاوير بارگذاري شده اند. در معنا شناسی طرح دو عامل عمده مورد توجه قرار گرفته است: 1- وجه تسمیه میدان "امام خمینی" 2-اهمیت این المان در میدان مرکزی شهر به عنوان نمادی از بندر انزلی . همزمانی این دو مورد موجب میشود که وجه تمایز این میدان با میدانی در شهری دیگر که از همین وجه تسمیه برخوردار است آشکار شود. بدیهی است آنچه به این تمایز می انجامد نه در وجه تسمیه که در کیفیت بومی آن است. از جمله اشارات معنوی طرح می توان به موارد زیر اشاره کرد: 1-تهی یا حجم منفی مهمترین مفهوم استعاری طرح است. معنای اصلی طرح در نواحی حذف شده و غیر مادی طرح نهفته است و نه در مصالح و توده ی مادی. از دیر باز هیچ چیز بیش از فضای تهی نتوانسته است نماد معنویت باشد چرا که تهی به معنای نفی تعلق مادی است . همچنین فضای تهی به صورتی که با تغییر پرسپکتیو تغییر ماهيت دهد بر ایهام طرح می افزاید. 2-از جمله تصاویری که توسط فضای تهی در المان شکل گرفته است فرم نوعيطاق تیزه دار اسلامی (مشابه پنج او هفت) است که مقابل زاویه دید چهار راه فرهنگ به عنوان مهمترین محور دید فرار دارد و ارتباط مستقیم با وجه مذهبی و اسلامی شخصیت امام خمینی دارد. این در حالی است که در حال عبور از کنار میدان و تغییر پرسپکتیو ناگهان این عنصر تغییر شکل می دهد و از نظر نا پدید میشود و این بر کیفیت معنوی اثر می افزاید . 3-از همین محوردید لبه بالایی طاق که برخلاف خود طاق شکلی محدب دارد ارائه دهنده تصویری از گنبد است. هم نشینی این فرم گنبدی با مناره ساعت که در پس زمینه و متمایل به یک سمت گنبد واقع شده است چهره ای بسیار انتزاعی از هم نشيني گنبد و گلدسته را در پرسپکتیو ناظر تداعی میکند. به این ترتیب برج ساعت خود به عنوان جزئی از ساختار میدان مطرح می شود. 4-نماد درخت"سرو" از دیرباز نماد ایرانیان بوده و مظهر آزادگی و عدم تعلق است از این رو بر ویژگی بارز شخصیت امام خمینی منطبق خواهد بود.تاریخ این نماد به دوران هخامنشیان باز میگردد و در حجاری های تخت جمشید بکار رفته است و پس از آن سالها دستمایه ادبیات ایران، نقاشی و مینیاتور و سایر هنر های ایرانی قرار گرفته و همیشه با همین مضمون بکار رفته است. حتی به کار گیری افقی آن در طرح فرش های ایرانی خدشه ای به مفهوم استواری آن وارد نکرده است. این نماد در پلان طرح حاضر موجود است که بنا به اقبال طراحی کاملا بر هندسه ی خاص خود میدان نیز منطبق مي باشد. از سویی شیب قسمت فوقاني المان موجب میشود تا نقش سرو پلان در نما هم آشکار شود. 5-خطوط منحنی متقاطعی که در طراحی استفاده شده نمود بارز وحدت در عین کثرت است.این خطوط در آن واحد از زوایای دید مختلف چند معنا را در بر میگیرد. از روبرو –زاویه دید پل و چهارراه فرهنگ-همچون خطوط کاربندی زیر گنبد است. از سوی دیگر فرم خطوط به صورتی است که عبارت "لا اله الا الله" موجود در نماد پرچم ایران پس از انقلاب اسلامی را در بر میگیرد (توجه به این نکته هم ضروری مینماید که این نشان در میدان پیشین بر روی ستونی قرار داشت و زمانی نماد این میدان بوده است و این بار در قالبی انتزاعی و متفاوت به تصویر کشیده شده است). از سوی دیگر همین خطوط در پلان معرف شاخ و برگ درخت سرو به گونه ای گرافیکی و تجریدی است. 6- پرسپکتیو المان از سوی جداره های شرقی و غربی میدان کیفیتی متفاوت دارد. این قسمت ها بیشتر به مخاطب بومی تعلق دارد و محل تعامل شهروندان است.از این رو بیشتر به عنوان نمادی برای شهر انزلی ایفای نقش میکند از این زوایای دید تصویر المان دگرگون شده و نمادی از قایقی بر روی آب است که سر به آسمان افراشته و دارای پویایی جهت دار است. (نمادی آشنا که بیشتر از این نیز برای انزلی بکار رفته است. اما سعی شده با دیده تجریدی به آن نگاه شود که به تکرارنمونه های پیشین شبیه نباشد) از آنجا که این المان بالای استخر و فواره ها قرار گرفته است با روشن شدن فواره ها زیر قسمت جلویی که از زمین بلند شده است نمادی از حرکت این قایق بر امواج تداعی می شود. از سویی دیگر خط شیب دار بالای المان که در این نما به وضوح درک میشود نمادی از سقف های شیب دار خانه های پر باران ترین شهر ایران است.
 
 
 پروژه های دیگر طراح
 

مجتمع تجاري بلوار كوثر-مشهد

خانه شيشه اي

مسابقه طراحي شناسه ميدان فلسطين-رتبه دوم
 

خودروی مفهومی پوما

مسابقه طراحی سردر دانشگاه خیام-رتبه دوم

طراحی صندلی
 

شهر تئاتر نيويورك

هتل 4 ستاره

اسکیس و تصویرسازی
 
 
 
  فهرست گروههای اصلی
  ثبت نام خبرنامه مسابقات
عضویت در خبرنامه مسابقات
  پیشنهاد ویژه

  همکاران
سایت مرجع ایران دکوراسیون
خانه طراحی کارستان
 خانه طراحی کارستان
- - - - - - - - - - - - - -
ماهنامه تهویه و تاسیسات
 ماهنامه تهویه و تاسیسات
 
  کارآفرینی
  نظرسنجی