پايگاه اطلاع رسانی ، آموزشي صنعت ساختمان (عمران، معماری و دکوراسیون ):

  نماد اعتماد الکترونیک
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
  تبلیغات
مبلمان اتاق کودک آپادانا - سرویس اتاق خواب آپادانا
تجهیزات خم میلگرد ، برش میلگرد و خاموت زن پارس خاموت
تاکسی بیسیم تهران
ژل ضدپنچری پانچرسیف

  صفحات سایت
 
»آموزش   »نرم افزارهای تخصصی   »معماری   »آموزش 3DMax در سطح مبتدی (بخش ششم)   

آموزش 3DMax در سطح مبتدی (بخش ششم)

تغییردادن اشیاء وتبدیل آنها به Editable mesh

 

درنرم افزار3Dsmax اشیاء را برای ویرایش ونیز ثابت كردن وتغییرشكل دادن بهEditableها تبدیل می كنند در3Dsmax یك شی كه جزء دسته هاstandavd primitivies   می توان بهEditable های مختلف تبدیل (convert) نمود. انواع تبدیل ها به شرح زیر می باشد.

 

 

Editable mesh – Editable patch – Editabe ploygoh – Nurbs –– Editabe spline كه هركدام را درجلسات بعدی به صورت كامل توضیح خواهم داد . دراین جلسه به توضیح مختصری دررابطه باEditabe mesh می پردازم

Mesh  :

 

 

 به طور كلیMesh به معنی تور می باشد وسطح های تشكیل دهندة یكObject كه به صورت مربع هستند راMesh می نامند.

 ConvertیكObject

 

 

زمانی كه درصحنه یكObject ایجاد می نمایید به سه صورت می توانید آن را Convert یا تبدیل كنید. یك راه این است كه در صحنه برروی شی انتخاب شده راست كلیك كرده ودرقسمتConvert to گزینهEditable mesh را انتخاب نمایید.

 

 

راه دیگر آن است كه به منوی Modify بروید وبرروی نام شی انتخاب شده راست كلیك كرده وسپس آن را بهEditable mesh تبدیل نموده

 

 

 راهدیگری نیز وجود دارد به این صورت كه به منویUtilities بروید وبروی دكمهCollapse كلیك نموده وشی انتخابی را بهEditable mesh تبدیل نمایید.

 

Editable messh پنج مولفه فرعی دارد كه درزیر توضیح خواهیم داد :

 

 

Vertex : نقطه ، نوك

Edge : لبه

Face : سطح های سه گوش

Ploygon : چند گوش ها

Element : یك عنصر از شی

دراینجا پارامترها وكلید های مربوط به گزینه Vertex را توضیح خواهیم داد.

قسمت Selection :

 

 

دراین قسمت همان طور كه ازنام آن پیداست برای انتخاب ومراحل انتخاب می باشد.

با فعال نمودنVertex پارامترهای مختلفی روشن می شود درقسمت Selectionاین گزینه ها روشن است.

Ignore Back Facing : به كمك این گزینه زمانی كه ما داریم یك قسمتی یا یكVertex را انتخاب می كنیمVertex های پشتی انتخاب نمی شوند.

Show Normal  : به وسیله این گزینه زمان انتخاب یكVertex نرمال آن نیز نشان داده می شود ( در رابطه با نرمال ها دو دروس قبل توضیحاتی را داده ایم )

گزینهvertex Hidde های انتخابی را مخفی می سازد. وگزینهUnide All تمامVertex ها را نمایان می سازد .

به كمكNamed Selectione می توان ازگروه های انتخاب شده كپی هایی را برداشت.

قسمتSoft selection

 

 

به كمك این گزینه می توانید یك جاذبه دراطراف Vertex انتخاب شده ایجاد نمایید وبه این ترتیب یك حركت وجابجای نرمی را داشته باشید.

 بازدن دكمهUse  soft selection شما این قابلیت را فعال میكنید.

 

 

بعد ازفعال كردن چندگزینه روشن می شود كه درزیر آنها را توضیح خواهم داد.

گزینهFalloff میزان میدان مغناطیسی دور Vertex انتخابی را زیاد می كند.

گزینهPihcn میدان مغناطیسی را نیش گون و تیز می كند.

گزینهBubble میزان میدان مغناطیسی را هموار وتپه ای شكل می كند.

قسمت Edit geometry

 

 

گزینهChamrfer شی رابه صورت پخ دار می كند یا یك Vertex را به چندVertex تبدیل می نماید.

 

 

گزینهSlice plane به كمك این گزینه می توان یك شی رابرش داد به دو صورت یكی به این شكل كه از هرجا كه شی را برید یكSeqment یاEdqe  ایجاد می نماید یا شی رادرهرجای كه برش می دهد آن شی از آن قسمت به دونیم تبدیل می شود وهمچنینPlane ایجاد شده میزان محدوده برش و زاویه آن را معیین می سازد . برای دونیم شده جدا شدن شی از گزینهSplit استفاده می شود . زمانیSlice plane را می زنید دكمهSlice كه دركنار آن می باشد فعال می شود بازدنSlice شی بریده می شود.

قسمت Weld

 

 

دراین قسمت ما می توانیم نقاط را به یكدیگر جوش بدهیم ومتصل كنیم . با انتخاب چندVertex وزدن گزینهSelected نقاط به یكدیگر چسبیده ومتصل می شدند.

 

 

فیلد عددی كنار گزینهSelected میزان نیرویی می باشد كه نقاط را به یكدیگر نزدیك كرده وچسبانده ، بازدن دكمهTarget شما می توانید یك نقطه را به عنوان هدف داشته وVertex را حركت دهید وبه هدف نزدیك كرده وبه آن نقطه جوش دهید. فیلد عددی كنار گزینهTarget میزان نیرویی می باشد كه نقاط را به یكدیگر نزدیك و می كشاند.

 

گزینه Remove lsolated vertices :

این گزینهVertex های جدا از شی مورد نظر درصحنه را پاك می كند وازبین می برد البته به غیر از نقاط انتخابی .

گزینه View ailgh

 

 

این گزینهVertexهای انتخابی را به نمای جاری ردیف و همتراز می كند.

گزینه Graid ailgh

 

 

این گزینهVertex های انتخابی را به مشبك های (Graid) صفحه هم ردیف و هم تراز می كند.

Make planar

به كمك این گزینهVertexهای انتخاب شده را براساس جهت نرمال سطح ها هم ردیف وهم سطح می سازد.

گزینه Collapse

به كمك این گزینه تمام نقاط وانتخاب شده متلاشی می شوند وازبین رفته وبه یك نقطه واحد مركزی تبدیل می شوند.
 

Editable mesh

 

در ادامه مبحثEditable mesh در این قسمت می خواهیم به قسمت بعدی یعنیEdge یا لبه ها بپردازیم . لبه ها درواقع خطوطی هستند که نقاط یاVertex ها را به یکدیگر متصل می کنند این مولفه نیز مانند مولفهVertex دارای فرمانهای برای تغییرات می باشد.

 

 

 که درزیر به آنها خواهیم پرداخت البته بعضی از این فرمانها در تمامی یا بعضی از مولفه ها به صورت یکسان می باشند که ما از آنها به صورت سطحی خواهیم گذشت.

 

 

Selection:فرمانهای این قسمت مربوط به نوع انتخاب و انتخاب کردن می باشد .

 

 

By vertex : به کمک این گزینه می توان با انتخاب یک نقطه تمام خطوط متصل به آن نقطه را انتخاب نمود.

Ignore Backfacing: با فعال نمودن این گزینه زمان انتخاب خطوطی پشتی انتخاب نمی شوند.

Soft selection: این قسمت در آموزش قبل گفته شده است.

 

 

Edit Geometry: دراین قسمت ما می توانیم خطوط انتخابی را ویرایش نماییم . که دارای فرمان های زیر می باشد.

Delete: به کمک این گزینه می توانید یک لبه را حذف نمایید.

Attach: به کمک این فرمان می توانید خطوطی که در مجموعه این شی نیستن را به خطوط این شی اضافه نمایید و زمانی که مولفه فرعی لبه یا(Edge) را فعال می نمایید آن لبه نیز قابل انتخاب باشد.

 

 

Divide: به طور کلیmesh ها مثلث های هستند که با چسبیدن دو مثلث یک سطح مربع را ایجاد می کنند ولی چون کار با مثلث ها بسیار کاررا مشکل و پیچیده می سازد نرم افزار به طور پیش فرض خطوط میانی بین سطوح مربع را از بین برده است این خطوط که از قطر مربع گذر نموده میانه یا خط وسط دو شی مثلث هستند به کمک این گزینه یعنی (Divide) شما می توانید تعداد مثلث های تشکیل دهنده بر روی یک سطح مربع افزایش دهید.

 

 

Turn: همانگونه که در بالا گفته شد به طور کلیmesh ها مثلث های هستند که به یکدیگر چسبیده و تشکیل سطح می دهند اما در نرم افزار به علت جلوگیری از پیچیدگی و سختی کار این خطوط حذف گردیده به کمک گزینه Turn شما می توانید موقعیت خط خود را تغییر داد و به موقعیت خطوط مثلث تبدیل نمایید یعنی با انتخاب یک خط و زدن گزینهTurn آن خط چرخش یافته و موقعیت خود را تعویض می کند.

 

 

Extrude: این گزینه در3ds max  بسیار مهم می باشد و در مدلسازی براساسPolygon یاMesh پایه اصلی ما می باشد به کمک این گزینه می توان یک خط را از جای  خود به بیرون یا درون شی براساس جهت نرمال آن خط رشد داد یعنی با انتخاب این گزینه و فعال نمودن گزینهExtrude ودرگ کردن صحنه خط را رشد داده به سمت داخل یا بیرون شی بکشید البته جلوی این گزینه یک فیلد عدد وجود دارد که براساس نوع تنظیمات صحنه برواحدهای مختلف اندازه گیری می توان به آن عدد داد.

 

 

Chamfer: این فرمان نیز از فرمان های مهم و کاربردی می باشد این فرمان نقش مهمی را در قسمت مدلسازی به کمکEditable mesh یاEditable polygon بر عهده دارد فعالیت این گزینه این است که خطوط انتخابی را به دو قسمت تقسیم می نماید و آنها را (پخ دار) می کند این فرمان و فرمانExtrude مکمل یکدیگر می باشند و به طور کل مورد نیاز یکدیگر . در جلوی این فرمان نیز مانند فرمانExturde یک فیلو عددی وجود دارد که با توجه به تنظیمات صحنه به واحدهای اندازه گیری مختلف می توان آن را تغییر داد.

 

Normal: این قسمت مشخص کننده سمت و مسیرExturde کردن می باشد به این صورت که اگر شما زمانی یک دسته لبه را انتخاب کرده باشید می توانید مشخص کنید که این دسته در راستای چه مسیریExturde شوند

 

 

 در راستای نرمال کل گروه انتخابی (Group) یا در راستای نرمال مشخص

 

 

 یا (Local) البته در رابطه با نرمال ها در دروس قبلی به صورت مفصل توضیح داده شده است.

 

 

Slice plane: البته این گزینه از گزینه مشترک در تمام مولفه ها می باشد که در مولفهRertex کامل آن را توضیح دادم ولی در این قسمت نیز به آن اشاره خواهم کرد. به طور کلی این گزینه برای برش برروی شی یا خطوط انتخابی می باشد شما می توانید چند خط را انتخاب نمایید و به کمک این فرمان فقط همان چند خط انتخابی را برش دهید پلان موجود در صحنه که به رنگ زرد می باشد برای راهنمای از حیث جهت و نوع  قرارگیری و زاویه برش می باشد.زمانی که شما تمام تنظیمات را برای برش آماده کردید به کمک فرمانSlice می توانید این شی را برش دهید. اگر گزینهSplit فعال باشد قسمت انتخابی به صورت کامل به دو نیم تبدیل شد  و با انتخاب کردن قسمت بریده شده وحرکت دادن آن می توانید ببینید که این خط کامل جدا شده است .

 

Cut: این فرمان نیز از جمله فرمانهای مشترک بین مولفه های فرعی شی درEditable mesh می باشد . در رابطه با این گزینه نیز درس قبلی توضیحاتی و گفتیم ولی در این جا نیز مختصر توضیحی در این رابطه خواهم داد این گزینه همانطور که از نامش پیداست برای برش می باشد البته این برش با برشSlice plane کاملا متفاوت است این برش به صورت آزاد و دستی انجام می پذیرد و می توان فقط قسمت های که مورد نظر ما است را به سرعت برش داد.

 

 

Rifine ends: به کمک این گزینه می توان زمان بریدن یک قسمت به کمک فرمانCut معیین نمود که در آخر که می خواهیم عملیات برش را خاتمه دهیم نقطه آخر برروی خط انتخابی در همان نقطه انتخابی بچسبد یا نچسبد اگر این که نخواهیم بچسبد از همان نقطه دو خط به دو نقطه دو سرخط انتخابی می چسبد .

 

 

 درواقع دریک قسمت دارای سه خط می شویم به جای یک خط البته همین فضا یا برای نقطه اول نیز صادقمی باشد.

 

Remove lsolsted vertecs: به کمک این فرمان می توان نقاط خارج از شی را حذف نمود البته این فرمان در درس قبل توضیح داده شده بود البته این فرمان از آن دسته فرمان های می باشد که در تمام مولفه وجود دارد.

 

 

Create shape form edge: به کمک این گزینه می توانید اشیاء از جنسSnape ها را در راستای حرکت لبه ها خلق نمایید.به این صورت که تمامی خطوط و لبه های انتخابی را به همان صورت به ایشان یک شی ازجنسShape خلق می نماید بازدن این گزینه پنجرهCreate shape باز می شود در این پنجره تنظیماتی وجود دارد که در زیر آنها را توضیح خواهم داد.

Curve name: به کمک اینBox می توانید یک نام برایShape که ایجاد خواهید کرد برگزینید .

Shape type: در این قسمت می توانید مشخص نمایید که نوع خطوط ایجاد شد از چه نوعی باشد به صورت (Smooth) فرم یا به صورت(Linear) به صورت خطی و زاویه دارد.

Ignore hldden: به کمک این گزینه می توانید خطوط پنهان که همان خطوط بین مثلث ها یاMesh های اصلی می باشد را دارای خط کنید یا از خط دار شدن آنها جلوگیری نمایید. بازدن دکمهOk تمام این تنظیمات اعمال خواهد شد.

 

View align: به کمک این گزینه می توانید خطوط انتخابی را به صفحه یا صحنه جاری هم ردیف نمایید.

 

Graid ailgn: به کمک این گزینه می توانید خطوط انتخابی را به مشبک های (Grid) صحنه هم ردیف نمایید.

 

Make planer: به کمک این گزینه می توانید خطوط انتخابی را براساس معدل و میانگین زاویه نرمال های آنها بریک سطحPlane فرضی هم ردیف نمایید.

 

Collapse : به کمک این گزینه می توانید خطوط انتخابی را نابود و متلاشی نمایید البته این چهار گزینه که توضیح دادم در درس قبل توضیح داده شد ه بود و ازجمله فرمان هائی هستند که در تمام مولفه ها مشترک می باشند.

 

 

قسمتSurface properties: این قسمت مربوط به نوع نمایش لبه ها در صحنه می باشد. با انتخاب یک لبه و زدن گزینهInvisible آن خط نامرئی می شود و دوباره بازدن گزینهVisible آن خط مرئی می شود.

Autoedge: در این قسمت می توانید براساس زاویه و ردیف انتخابی لبه ها را نامرئی یا مرئی نمایید دراین قسمت شما با مولفه فرعیEdge نیز آشنا شدید در مبحث بعدی با مولفهFace آشنا خواهیدشد.

 

  فهرست گروههای اصلی
  پیشنهاد ویژه

فروش بسته های و فیلم های آموزشی

  کارآفرینی