پايگاه اطلاع رسانی ، آموزشي صنعت ساختمان (عمران، معماری و دکوراسیون ):

  نماد اعتماد الکترونیک
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
  تبلیغات
  تبلیغات
فروش متر لیزری ماکا با تخفیف
مبلمان اتاق کودک آپادانا
تجهیزات خم و خاموت پارس خاموت
تاکسی بیسیم تهران
نمایشگاه های چین

  صفحات سایت
 
»آموزش   »نرم افزارهای تخصصی   »معماری   »آموزش 3DMax در سطح مبتدی (بخش چهارم)   

آموزش 3DMax در سطح مبتدی (بخش چهارم)

مدلسازی شماره 3

ساخت اشیاء و معماری

در نرم افزار3DS MAX6 ما می توانیم از اشیاء معماری پیش فرض استفاده نموده و سرعت انجام عملیات خود را بالا برده.

به منویCreate رفته و از طبقه بندیGeometry گزینهAEC Extended را انتخاب می کنیم در این منو چند نمونه از این اشیا معماری وجود دارد.

 

 

اولین گزینه موجود در این قسمت گزینه Foliage می باشد این گزینه کتابخانه ای از درختان و گیاهان پیش فرض در داخل نرم افزار را در اختیار شما قرار می دهد. با انتخاب هر یک از این گیاهان داخل کتابخانه می توانید در صحنه یک درخت یا درختچه  ایجاد نمایید.

1) به پانلCreate رفته و از منوی کرکره ای قسمتGeometry گزینهAEC Extended را بزنید.

 

 

2) گزینهFoliage را بزنید و در منویCreate پیمایش کنید. از گیاهان موجود و رایج هر کدام را که مایل بودید انتخاب کنید و با کلیک در صحنه یک گیاه ایجاد نمایید.

 

 

به منویModify رفته و از پارامترهای موجود گزینه پارامترHeight را تغییر دهید. می بینید که اندازه درخت یا درختچه موجود در صحنه تغییر می کند. با دست کاری با بقیه پارامترها ماهیت آنها را بدست آورید.

 

شیRailing

 

به کمک این شی می توان انواع ریلها و پرچین ها و یا شکلهایی از این قبیل را ایجاد نمود. می توانید با تنظیم ارتفاع و اندازه شی موردنظر خود را ایجاد نمایید و یا با معین کردن مسیر یا قراردادن یک Spine به عنوان مسیر این شی را شکل دهید در ضمنRailing را می توان برای ساخت انواع پلکان های پیچیده استفاده نمود.

 

 

مؤلفه های فرعی شی به صورت زیر می باشد:

ریلهای پائینی :Lower Rails

پستهای ریل:Post Railing

قسمت های توپرریل:Solid Fill of the Railing

ریل های بالا:Top of Railing

تیرک های ریل:Picks of the Railing

برای ایجاد اشیاءRailing بهتر است که از دیدگاه پرسپکتیو یا دوربین استفاده نمایید.

 

ساخت شیWall

 

شیWall شی است که می توان به وسیله آن سطوحی آزاد به شکل دیوار ایجاد نمود اگر زمانی دو شیWall داشته باشید و تقاطع این اشیا به یکدیگر برسد آنگاه تلاقی بین این دو شی از بین می رود و گوشه ای اضافی حذف می شوند.

این شی 3 مؤلفه فرعی را دارا می باشد.

Vertex: این مولفه همان نقاط موجود بر سر شکستهای دیوار می باشد که با زدن این مؤلفه و فعال کردن آن می توان آنها را حرکت داد و تغییر حالت داد.

Segment: به کمک این مولفه می توانید خط های موجود در بین دو نقطه (Vertex) را انتخاب کنید و حرکت دهید.

Profile: به کمک این گزینه می توانید سمت وسو و میزان چرخش یک سطح را مشاهده نمایید.

این شی قابلیت تبدیل(Convert) را دارد و بهMesh وPolygon وPatch تبدیل می شود. اگر مایل بودید که در این اشیا حفره ای ایجاد نمایید می توانید به وسیله عملیات بولی این کار را انجام دهید.

 

شیStairs

 

به کمک این بخش می توانید پله هایی با اشکال مختلف ایجاد نمایید. برای مراجعه به این بخش به منویCreate رفته و از منوی کرکره ایGeometry گزینهStairs را کلیک کنید در این قسمت چهارنوع مختلف از انواع شکلهای پله وجود دارد که در زیر به آن اشاره می کنیم.

 

پلکان مارپیچی:Spiral Stairs

 

 

پلکان ال شکل:L-Type stairs

 

 

پلکان مستقیم:Straight Stairs

 

 

پلکان یوشکل:U-Type Stairs

 

 

این پلکان ها به سه صورت ارائه می شود. جعبه ای، بسته، باز .
 

مدلسازی شماره4

ساخت اشیاء معماری 2

در این قسمت شما را با یک سری دیگر از اشیاء پیش ساخته معماری آشنا خواهیم کرد.

دربها

 

دربها به شما این توانایی را می هند که شما دربهایی با ریزنکات و جزئیات ایجاد نمایید و همچنین می توانید این دربها را به وسیله پارامترها و فیلدهای عددی متحرک نمایید. و به وسیله همین پارامترها آنها را باز و بسته نمایید.

 

 

سه نوع درب در قسمتDoors وجود دارد که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.

 

 

pivot Door این درب بر روی یک محور و یک (لنگه) حرکت می کند و می چرخد.

Bifold Door که این درب که از وسط و از کناره باز و بسته می شود.

Sliding Door که این درب به صورت کشویی باز و بسته می شود.

پارامترهایDoors

 

شیPivot Door که بر روی یک پایه چرخش می کند شامل پارامترهای زیر می باشد:

Height: میزان ارتفاع شی

Width: میزان پهنای شی

Depth: میزان عمق شی

گزینهDouble Door یک درب دوبل ایجاد می نمایید.

گزینهFlip Swing محور چرخش درب را عوض و معکوس می کند.

گزینهFlip Hinge لولای درب را در جهت مخالف قرار می دهد.

پارامترOpen میزان زاویه بازشدن درب می باشد.

قسمتFrame مربوط به چهارچوب درب می باشد.

گزینهGenerate mapping cords مربوط به ماده دهی به درب می باشد به این صورت که به شی مختصات برای نسبت دادن ماده می دهد.

قسمتLeaf parameter

 

گزینهThickness تعیین کننده ضخامت درب می باشد.

پارامترStiles/Top Railتنظیم پهنای چهارچوب و کناره های درب.

پارامترBottom Railپهنای چهارچوب پایین.

پارامترPanels Horizتعیین تقسیمات پانل در مسیر محورافقی.

پارامترPanels vertتعیین تقسیمات پانل در مسیر محور عمودی.

در قسمتPanels گزینهNone باعث ایجادنشدن پانل می شود و گزینهGlass یک پانل شیشه ای بدون پخ زدگی ایجاد می کند.

گزینهBeveledباعث پخ زدگی در پانل می شود و پارامترهای آن را در زیر توضیح خواهیم داد.

پارامترBevel Angleزاویه پخ زدگی می باشد.

پارامترThikness1 ضخامت اول.

پارامترThikness2 ضخامت دوم.

پارامترMiddle Thickضخامت میانی درب.

پارامترWidth1 ضخامت اول.

پارامترWidtstrong ضخامت دوم.

اشیاءWindows

 

از این گروه اشیا برای ساخت پنجره های ثابت یا متحرک استفاده می کنیم. این پنجره ها را می توان به وسیله پارامترهای موجود در داخل آنها متحرک سازی نمود و نیز حرکت داد.

 

 

برای دسترسی به این قسمت از منویCreate>Geometry>Windows استفاده می کنیم.

شش نوع پنجره وجود دارد که در زیر آنها را توضیح خواهیم داد.

 

 

Awning:پنجره هایی که لولایی آنها در قسمت بالایی آن قرار دارد.

Casement:پنجره هایی که لولایی آنها در قسمت راست یا چپ واقع است.

Fixed: پنجره هایی که به صورت ثابت می باشند.

Pivoted:پنجره هایی که محور چرخش آنها در مرکز قرار دارد.

Projected:پنجره هایی هستند که به صورت سه تکه می باشند و تکه بالایی ثابت و دو تکه پاینی قابل حرکت و چرخش هستند.

Sliding: پنجره هایی که به صورت کشویی باز و بسته می شوند.

پارامترهای شیWindow

 

قسمت اول به ترتیب مربوط به ارتفاع، پهنا، عمق شی می باشد.

قسمتFrame مربوط به چهارچوب پنجره می باشد.

قسمتGlazing مربوط به ضخامت شیشه می باشد.

قسمتRail and Pahleمربوط به ریل که چه تعداد و با چه ضخامتی باشد.

قسمتOpen window تنظیم زاویه بازشدگی پنچره می باشد.

 

تا اینجا ما تمام روش های ساخت مدل به صورت پیش فرض و آماده را توضیح دادیم از جلسه بعد سراغ چگونه تغییر دادن آنها خواهیم رفت.

 

  فهرست گروههای اصلی
  ثبت نام خبرنامه مسابقات
عضویت در خبرنامه مسابقات
  نظرسنجی