پايگاه اطلاع رسانی ، آموزشي صنعت ساختمان (عمران، معماری و دکوراسیون ):

  نماد اعتماد الکترونیک
تمامي كالاها و خدمات اين سایت، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي باشند و فعاليت هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
  تبلیغات
  تبلیغات
فروش متر لیزری ماکا با تخفیف
مبلمان اتاق کودک آپادانا
تجهیزات خم و خاموت پارس خاموت
تاکسی بیسیم تهران
نمایشگاه های چین

  صفحات سایت
 
»قدیمی - تک راه   »راهنما   »مطالب خواندنی - قدیمی - برای تک راه   »ایران کد چیست؟   

ایران کد چیست؟

*نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، امروز به اختصار ایران کد نامیده می شود.
این نظام ملی با تهیه و تصویب آئین نامه قانونی، توسط هیأت وزیران به طور جدی کار خود را در قالب مرکز ملی شماره گذاری و خدمات ایران به عنوان یکی از زیر مجموعه های وزارت بازرگانی و معاونت امور اقتصادی این وزارتخانه از آذرماه سال 85 آغاز کرد.

ارکان تشکیل دهنده نظام ملی شماره گذاری کالا و خدمات:
 الف: کد ملی کالا
 ب: پرتال ملی کالا
کد ملی کالا: معروف ترین محصول ایران کد، کد 16 رقمی محصولات است. این کد از 3 بخش تشکیل شده است. بخش اول هفت رقم است و بیان می کند محصول مورد نظر از چه نوعی است و به چه گروهی از انواع محصولات در نظام طبقه بندی کالا تعلق دارد. بخش دوم آن 5 رقم است و بیان می کند این محصول را چه کسی عرضه می کند ودر بخش سوم که 4 رقم است مشخصات مورد نظر عرضه کننده برای توصیف محصول صورت می پذیرد. در واقع ایران کد یک استاندارد شناسایی، توصیف و نام گذاری کالا را در سطح ملی ایجاد می کند و توسعه می دهد.
پرتال ملی : پرتال ملی کالا، یک پرتال مجازی و الکترونیکی جامع است که کلیه کالا و خدمات موجود در کشور به تدریج روی آن قابل مشاهده خواهد بود. در واقع تمام کالاهایی که کد ملی کالا یا ایران کد را دریافت می کنند، روی پرتال ملی کالا نیز یک غرفه الکترونیک دریافت می کنند که می توانندکالاهای خود را روی آن نمایش دهند. هر نوع کالا به تناسب اینکه چه باشد، به گروههای اصلی و زیرگروه های تخصصی تقسیم می شود که کاربر با توجه به نیازی که به یک نوع کالا دارد، هر قدر که ریز و تخصصی هم باشد، از طریق آیکون هایی که در پرتال تعبیه شده است، می تواند به آن کالا دسترسی یابد. در این حالت وی می تواند کلیه تولیدکنندگان یا عرضه کنندگان مثلا یک کلوچه را که در سطح کشور محصول مورد نظر را عرضه می کنند به طور یکجا مشاهده کند، قیمت، کیفیت، پراکندگی جغرافیایی و سایر پارامترهای مورد نظر خود را مقایسه کرده و در نهایت با مصرف کمترین وقت و هزینه با عرضه کنندگان کالا ارتباط برقرار نمایند.

مزایای ایران کد:
1- هزینه تولید، خرید، حمل و نقل، انبارداری، بازاریابی، فروش و ... را کاهش می دهد.
2- امکان ورود کالاهای کشور را به بازارهای هدف غیرقابل دسترسی فراهم می نماید.
3- جلو تقلب در تولید، فروش و تجارت کالا ها گرفته می شود.
4- زمینه سازی جهت تحقق حقوق مصرف کننده
5- کلیه کالاها و خدمات تولیدی کشور دارای زبان مشترک می گردند.
6- تجارت را تسهیل و تجارت الکترونیکی را رواج می دهد.
7- با شناسایی کالاهای مجاز از غیر مجاز جلو قاچاق کالا هاگرفته می شود.
8- از خریدهای غیرضرور به ویژه در بخش دولتی جلوگیری و جلوی خروج ارز گرفته می شود.
9- واسطه ها حذف شده و هزینه مبادله کاهش می یابد.

جنبه قانونی ایران کد:
هیأت وزیران در جلسه مورخ 12/9/1385 بنا به پیشنهاد وزارت بازرگانی و به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی و ماده 79 قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1383 مصوب نمود که وزارت بازرگانی موظف است نسبت به ایجاد و توسعه نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات شامل تأمین و توسعه بسته بندی اطلاعاتی زنجیره تأمین ملی کالا، استانداردها، روشها، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کد گذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده ها و نیز تأمین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کدگذاری خدمات برای رسیدن به پرتال اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات، اقدام نموده و هر شش ماه یکبار گزارش پیشرفت ایجاد و توسعه نظام یاد شده را به هیأت وزیران ارائه دهد.
وزارتخانه های صنایع و معادن، امور اقتصادی و دارایی (سازان امور مالیاتی کشور و گمرک) دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، جهاد کشاورزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، بانک مرکزی و موسسات و مراکز وابسته به آنها نظیر موسسه استاندارد و مرکز آمار ایران و سایر دستگاههای اجرایی ذیربط موظف به همکاری در جهت ایجاد و گسترش نظام مذکور می باشند.
به منظور اجرایی نمودن نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات و تهییه آئین نامه اجرایی آن کارگروهی مرکب از وزرای بازرگانی (رئیس)، امور اقتصادی و دارایی، جهاد کشاورزی، صنایع و معادن، تعاون، رئیس سازمان مدیریت و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.
ملاک تصمیم گیری درخصوص اختیارات یاد شده (اختیارات هیأت وزیران مندرج در ماده 79 قانون تجارت الکترونیکی- مصوب سال 1382، درخصوص تصویب آئین نامه یاد شده به وزرای عضو کارگروه تفویض شده است)موافقت اکثر وزیران عضو کارگروه مذکور است و مصوبات آن در صورت تأیید رئیس جمهور و با رعایت ماده (19) آئین نامه داخلی هیأت دولت، قابل صدور است.
* طرح شماره گذاری کالا و خدمات ایران (ایران کد) به عنوان یکی از مهمترین طرح های زیرساختی مؤثر در تنظیم بازار شبکه توزیع کالا و تجارت الکترونیک کشور، پنجم تیرماه 87 توسط ریاست محترم جمهوری و وزیر بازرگانی و سایر مقامات ارشد کشور مورد بهره برداری قرار گرفت .
وزارت بازرگانی جهت ساماندهی اطلاعاتی حوزه هایی که با کالا و خدمات سرو کار دارند از این کد استفاده می کند. این وزارتخانه با اجرای نظام ملی طبقه بندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران WWW.IRANCOD.IR تلاش می کند زبان مشترک در عرصه تبادل داده ها و اطلاعات و زنجیره تأمین و گردش کالای کشور ایجاد کند.
در این سیستم استانداردها، راهنما، ساختار طبقه بندی، ابزارها، دستورالعمل ها و کمک های فنی که وزارت بازرگانی فراهم کرده است در اختیار واحدهای تولیدی و توزیعی کالا و خدمات قرارداده می شود تا برای طبقه بندی و کدگذاری محصولات خود اقدام و اطلاعات پایه آنها را به صورت هماهنگ و استاندارد تولید کنند.
اطلاعات تولید شده بر روی پرتال ملی اطلاع رسانی کالاها و خدمات کشور قرار می گیرد و از این طریق انتشار می یابد تا تمام استفاده کنندگان از اطلاعات اعم از خریداران کالا و خدمات، پژوهشگران و واحدهای دولتی و دیگران ذینفعان بتوانند با سادگی و سهولت از طریق اینترنت به آنها دست یابند و بهره داری کنند .

عمده ترین مشکلات ناشی از نبود سیستم کدینگ ملی کالا به شرح زیر است:
1- نبود زبان مشترک برای ارتباطات درون و برون سازمانی و شناسایی یکسان کالاها در سطح تمامی سازمانهای کشور
2- نبود اطلاعات از تواناییهای بالقوه بخشهای گوناگون صنعت و تجارت
3- دشواری در جمع آوری اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات و ... برای کالاهای مختلف
4- نبود امکان طراحی و اجرای سیستمهای زنجیره تأمین کالا و اطلاع رسانی هماهنگ
5- نبود امکان طراحی سیستمهای جامع برای حل مشکلات توزیع در بخشهای مختلف کشور

*تمام بنگاههای دولتی که از سال 1388 از سیستم ایران کد استفاده نکنند، از دریافت برخی خدمات دولتی محروم می شوند.

 با توجه به اینکه مدیریت بازار کالا و خدمات تنها با ارائه اطلاعات شفاف و روشن امکان پذیر است، ایران کد حلقه وصل نظام توزیع با سیستم گمرک و مالیات است در این سیستم هویت دهی کالا و خدمات مورد توجه قرار دارد، از طریق ایران کد، کالا و خدمات دارای چارچوب قانونی می شوند به طوری که با هویت مشخصی به مشتریان معرفی می شوند.
با تصویب هیأت وزیران، تجار و تولیدکنندگانی که کد ملی کالا (ایران کد) دریافت کرده باشند، از تخفیف 10 درصدی در هزینه کارمزد ثبت سفارش برخوردار می شوند. بر اساس قانون صادرات و واردات هر تاجر در ازای واردا ت یا صادرات کالا باید به ازای پنچ هزارم ارزش کالا، کارمزد ثبت سفارش بپردازد. به عنوان مثال کسی که 100 میلیون دلار کالا وارد یا صادر می کند، باید 500 هزار دلارکارمزد ثبت سفارش پرداخت کند.اما طبق این مصوبه،با عضویت در ایران کد ، تخفیف 10 درصدی در این رقم معادل 50 هزار دلار یا 49 میلیون تومان شامل حال تاجر می شود. هدف دولت از این مصوبه، ارائه یارانه و کمک به جامعه تولیدی- تجاری کشور، برای پیوستن سریع به ایران کد است.
نقش ایران کد در خصوص کالاهای استاندارد و غیر استاندارد:
نقش سیستم ایران کد در تشخیص کالاهای استاندارد با غیراستاندارد یکی دیگر از مباحث مورد توجه در این خصوص است. سیستم ایران کد در واقع برای هر نوع کالایی تعریف شده و استفاده از آن به دو دلیل انجام خرید آسان و ارائه اطلاعات جامع هر کالا به مصرف کننده دارای منافع مطلوبی خواهد بود.
بنابراین هر کالاهایی که قابلیت فروش و عرضه در بازار را داشته باشد قادر به استفاده از این سیستم خواهد شد و در مرحله اول اجباری در استاندارد یا غیر استاندارد بودن کالا نیست و نمی توان گفت تنها کالاهای دارای استاندارد اجباری باید بارکد ملی دریافت کنند.

بارکد چیست؟
بارکد که در فارسی به آن رمز میله ای، کد میله ای و رمزینه نیز می گویند، نوعی نمایش تصویری اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی کرد.
در حال حاضر در دنیا چند استاندارد برای تولید و استفاده از بارکد وجود دارد که معتبرترین آنها استاندارد EAN/UCC است که 103 کشور دنیا از آن تبعیت می کنند و حدود 90% تجارت دنیا را پوشش می دهند. در ایران نیز به علت ضرورتی که بنا به توسعه صدور کالاهای غیرنفتی ایران به بازارهای جهانی به وجود آمد،  در سال 1374 سازمانی با عنوان مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات زیر نظر مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تأسیس شد و پس از انجام مطالعات لازم با انتخاب استاندارد EAN/UCC کشور ما به عضویت موسسه بین المللی INTERNATIONAL EAN درآمد، تاکنون بیش از 5 هزار شرکت که بیشتر آنها شرکت های تولیدکننده محصولات غذایی و شیمیایی هستند به عضویت این موسسه درآمده و برای کالاها و محصولات  خود بارکد دریافت کرده اند.
بارکد محصولات 13 رقمی است سه رقم اول نماینگر کد کشور است. (به طور مثال 626 کد ایران است) ،
5 رقم بعدی معرف شرکت سازنده است، 4 رقم دیگر کد کالای مربوطه و در نهایت یک رقم آخر، کد کنترل توسط رایانه به منظور کنترل صحت کد مورد نظر است.
عامه مردم درباره بارکد نظرات متفاوتی دارند، خیلی ها فکر می کنند بارکد نمایانکر قیمت کالاست برخی دیگر نیز بارکد را علامت استاندارد و عده ای هم بارکد را شماره مجوز کالا می دانند. در صورتی که بارکد شامل یک سری عدد و تعدادی خطوط موازی سیاه رنگ باضخامت های مختلف در زمینه سفید می باشد که از طریق اسکنر توسط امواج مادون قرمز قابل خواندن و انتقال به رایانه است. هر یک از این کدها در بانک اطلاعاتی مربوطه، دارای اطلاعات کاملی شامل شرح، مشخصات دقیق و فنی، موجودی، اطلاعات ورود و خروج برای استفاده کنندگان ذیربط هستند. استفاده از بارکد فقط به محصولات تولیدی شرکت ها محدود نمی شود، بلکه در کارخانه ها  و مؤسسات تولیدی به منظور ردیابی مداوم اطلاعات کالاهای تولیدی در خطوط مختلف تولید، قطعات مصرفی موجود در انبارها، بارکدهای منحصر به فردی ایجاد و با این سیستم ردیابی می شود. در واقع بارکد به عنوان یک ترمینال ورودی کمک می کند تا تغییر یا ثبت اطلاعات با حداقل خطای اطلاعاتی به رایانه منتقل شود. در فروشگاههای بزرگی که روزانه مقدار زیادی کالای ریز و درشت به آنها وارد یا خارج میشود،و مسوولین برای کنترل موجودی های خود  همواره به اطلاعات سطوح موجودی نیاز دارند استفاده از بارکد بسیار ضروری است. توضیح اینکه بارکد ابزاری برای دسترسی به کد ملی است بنابراین کد ملی از زمان تولد کالا تا خروج از شبکه در سیستم وجود دارد.

صحت اطلاعات ایران کد:
 اطلاعات ثبت شده در این کد کاملاً بر اساس اظهار تولید کننده و تأمین کننده کالاها است و چون متناسب با اظهارات و بر اساس استانداردهای تعریف شده ثبت می شود از صحت بالایی برخوردار است. استفاده از سیستم ایران کد در واقع تحولی در شبکه توزیع کشور به وجود خواهد آورد به طوری که حتی واردکنندگان کالا نیز باید کدی را برای توزیع کالا خود دریافت کنند.

نظارت بر ایران کد:
مسئولیت نظارت و بازرسی و نحوه استفاده و چگونگی اجرای سیستم به عهده اصناف و وزارت بازرگانی است.با عملیاتی شدن این سیستم کلیه کالاهای که وارد کشور می شوند باید کد ملی دریافت کنند، البته در برخی موارد در خریدهایی که در حجم بالا وارد کشور می شوند از استانداردهای سایر کشورها استفاده می شود و این سیستم قادر است بارکدهای وارداتی را با سیستم هماهنگ کند.

 

  فهرست گروههای اصلی
  ثبت نام خبرنامه مسابقات
عضویت در خبرنامه مسابقات
  پیشنهاد ویژه

  همکاران
سایت مرجع ایران دکوراسیون
خانه طراحی کارستان
 خانه طراحی کارستان
- - - - - - - - - - - - - -
ماهنامه تهویه و تاسیسات
 ماهنامه تهویه و تاسیسات
 
  کارآفرینی
  نظرسنجی